עורך דין תאונת עבודה– שאלות ותשובות

עורך דין תאונת עבודה הוא דמות מפתח ביכולת ההצלחה שלכם בתביעה מול הביטוח הלאומי. מהי תאונת עבודה, כמה תצטרכו לשלם לעורך הדין ואילו זכויות מגיעות לכם? כל התשובות והשאלות כאן למטה:  

מהי תאונת עבודה?

תאונת עבודה היא כל תאונה שקרתה לעובד, בין אם עצמאי ובין אם שכיר, בעקבות ובמהלך העבודה. המושג הרחב "תאונת עבודה" כולל בתוכו פגיעות שהתרחשו במהלך העבודה, במקום העבודה ובגלל העבודה, ומכך ניתן להבחין בין המקרים השונים שעומדים בהגדרה זו תאונות שנוצרו באופן ישיר במקום העבודה, כמו החלקה על רצפת המשרד, פציעה שקשורה לעיסוק העבודה כמו פועל בניין שנפל ואפילו תאונת דרכים בדרך לעבודה.

עוד מקרים שעומדים בהגדרה זו הם פגיעות שנגרמו לעובד תוך שעשה להצלת רכוש או נפש, בין אם במקום העבודה או בקרבת מקום, וכן תאונה שמתרחשת במהלך הפסקת צהריים, במידה והיא מתרחשת במקום שהעובד נוהג ללכת אליו ביום יום.

עובד שנפגע במהלך ובגלל העבודה זכאי לקבל זכויות מסוימות כמו פיצויים ותגמולים בעבור הפגיעה שלו.


לפגישת ייעוץ חינם עם עו"ד תאונות עבודה


מהם מיקרו טראומות ומחלות מקצוע?

מיקרו טראומות ומחלות מקצוע הם תרחישים אפשריים נוספים שקשורים לעבודה ובגינם ניתן לקבל פיצויים ולהיות מוכרים כנפגעים מעבודה:

מחלות מקצוע הם מחלות שנגרמות לעובד כתוצאה מתחום העיסוק של עבודתו, כגון חשיפה לחומרים מסוכנים. לא כל מחלה שנגרמת כתוצאה מהעבודה היא מחלת מקצוע – ישנה רשימה המעוגנת בחוק המגדירה אלו מחלות הם אכן מחלות מקצוע, הצורה בה הם נוצרו ואיזו סוג של עבודה העובד היה צריך לעבוד כדי שיוכר כנפגע מעבודה. בין המחלות שמוכרות כמחלות מקצוע ניתן למצוא סרטן על סוגיו השונים לנחשפים לחומרים מסוכנים, שחפת לעובדים עם חולים וכו'

לעומת מחלת מקצוע מיקרו טראומה היא הלכה משפטית שהתפתחה עם השנים. המונח מיקרו טראומה מגדיר פגיעות שנוצרו לאדם מסוים כתוצאה מביצוע של פעולה ספציפית, חזרתית ומתמשכת שגרמה לפגיעה מסוימת. לדוגמה: שף שקילף ערימת גזרים לאורך זמן כל יום, וכתוצאה מכך נוצרה לו דלקת בשורש כף היד.

מה השלבים לאחר תאונת עבודה שצריך לבצע?

מיד לאחר תאונת עבודה צריך למלא כמה שלבים שונים. הדבר הראשון שעליכם יהיה לעשות, במקרה ונפגעתם בתאונת עבודה, הוא לאסוף כמה שיותר עדויות ותיעודים להתרחשות התאונה ולנסיבות בה היא נגרמה. צלמו את הפגיעה, את מקום האירוע, צרו רשימת עדים שתוכלו לזמן לאחר מכן לתת עדות, ובכלל – שמרו את כל הניירת שלכם: ממסמכים רפואיים כמו דו"ח מיון ועד קבלות על הוצאות רפואיות: את כולם תצטרכו מאוחר יותר, בין אם להוכיח נזק ובין אם לקבל החזרים כספיים.

נוסף על כך, עליכם יהיה לדווח למעסיק שלכם על התרחשות התאונה. כדאי מאוד לפנות לייעוץ משפטי בהקדם – עורך דין מיומן ידריך אתכם בכל צעד, וימנע מכם לעשות טעויות משמעותיות בהליך המשפטי.

את מי ניתן לתבוע?

את התביעה לקבלת פיצויים מגישים אל המוסד לביטוח לאומי. את התביעה לביטוח לאומי ניתן להגיש דרך האינטרנט ובסניפים השונים.

במידה והתאונה נגרמה כתוצאה מרשלנות של המעסיק, יכול העובד לתבוע את המעביד בדיני נזיקין ולקבל פיצויים נוספים – אך יש לשים לב שבית המשפט, במידה וזכייה, ינכה מסכום הפיצויים בתביעה הפרטית את הסכום שכבר קיבל העובד מביטוח לאומי.

מהו הליך התביעה מול ביטוח הלאומי?

תהליך התביעה לביטוח לאומי מתחיל עם הגשת תביעה להכרה כנכה מעבודה וקבלת דמי פגיעה. בקצרה – דמי פגיעה הם תשלומים שמשלם המוסד לביטוח לאומי עבור שלושת החודשים הראשונים שלאחר הפגיעה לעובדים שאיבדו את הכשירות התעסוקתית שלהם.

במידה וביטוח לאומי קיבל את בקשתכם להיות מוכרים כנפגעים מעבודה וקיבלתם דמי פגיעה, תוכלו להגיש תביעה לקבלת קצבה או מענק חד פעמי. בטופס יהיה עליכם לציין את פרטיכם האישיים, חשבון הבנק ופרטי התאונה, לצרף עדויות ומסמכים ולכתוב את גרסתכם לסיבת הפגיעה שלכם.

לאחר הגשת התביעה תקבלו זימון לפקוד וועדה רפואית. וועדה רפואית היא הרכב של רופאים ונציגים של הביטוח הלאומי שתפקידם הוא לבדוק את מצבכם הגופני ואת הפגיעות שלכם, וכתוצאה מכך לקבוע את רמת הפגיעה שלכם ואת סכומי הפיצויים המגיעים לכם.

אילו פיצויים ניתן לקבל?

הוועדות הרפואיות של הביטוח לאומי מכמתות את חומרת הפגיעות לכדי אחוזי נכות – אשר לפיהם יקבעו לכם סכומי הפיצויים.

מענק חד פעמי יינתן לנפגעים אשר נקבע להם בין 10%-19% אחוזי נכות. לנפגעים בעלי 20% נכות ומעלה, תוענק קצבה קבועה חודשית. 

איך נקבע שכר הטרחה של עורך הדין?

שכר הטרחה של עורך הדין שמייצג נפגעים מעבודה קבוע בחוק, והוא נלקח באחוזים מסכומי הפיצויים אשר ייקבעו לכם. החוק מגדיר במפורט אילו שירותים כלולים במחיר זה, ועל אילו שירותים יוכל לגבות עורך הדין תשלום נוסף מכם.

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *